TYYÇ Yeterlilik Eşleştirme - Lisans
Grup
Temel Alan Yeterlilikleri
Program Çıktıları
BİLGİ
Kuramsal / Olgusal
1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
PÇ1- Türk edebiyatının tarihi gelişim sürecini metinler üzerinden izler.PÇ3- Edebiyatın toplumsal değişimleri şekillendirici özelliği hakkında bilgi sahibi olur.
BECERİLER
Bilişsel / Uygulamalı
2- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
PÇ2- Farklı dönemlere ait metinlerdeki üslup özelliklerini tanımlar.PÇ4- Edebî türler arasındaki farkları, benzerlikleri ve ortaklıkları tanımlar.
3- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
PÇ5- Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemleri üzerine bilgi edinip metin çözümlemeleri yapabilme becerisi kazanır.PÇ9 -Türkçenin grameri ile ilgili verileri dil kuramları ışığında yorumlayıp değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
4- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme
PÇ7 - Türk dili ve edebiyatıyla ilgili kabul görmüş bilimsel çalışmalarda kullanılan temel kavramları öğrenir, temel meseleleri tanımlar.
5- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma
PÇ6- Edebiyatı bir sanat olarak anlama, anlatma ve edebî metin üretme becerileri kazanır.PÇ14 - Tarihi ve kültürel değerlere dair farkındalık ve duyarlılık sahibi olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
6- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
PÇ8 - Dil ve edebiyat kuramları ışığında yeni araştırma konularının nasıl teşhis edildiğini tanımlar.
7- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
PÇ13- Türk dili ve edebiyatı araştırma veya projelerinde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir; bu araştırma ve projeleri yönetebilir.
8- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme
Öğrenme Yetkinliği
9- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
PÇ5- Edebiyat kuramları ve eleştiri yöntemleri üzerine bilgi edinip metin çözümlemeleri yapabilme becerisi kazanır.
10- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
11- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme
PÇ14 - Tarihi ve kültürel değerlere dair farkındalık ve duyarlılık sahibi olur.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
12- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
PÇ10- Türkçeyi uluslararası alanda tanıtabilir, öğretebilir; dille ilgili tartışmalara katılabilir.
13- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
PÇ6- Edebiyatı bir sanat olarak anlama, anlatma ve edebî metin üretme becerileri kazanır.
14- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
15- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
PÇ11 - Bir yabancı dili kullanarak dil ve edebiyat alanlarındaki bilgileri izler, meslektaşları ile tartışabilir.
16- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
PÇ12- Dil ve edebiyat alanıyla ilgili iş kolları hakkında bilgi sahibi olur; eğitim sektörü dışında kalan alanlarda çalışabilecek bir donanıma sahip olur.